کسب و کار

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و چرا کسب و کارتان به اینفلوئنسرها نیاز دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی افراد تاثیرگذار یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزه‌ های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده می‌ شود.

در واقع شما در این روش به افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها مبلغی را پرداخت می‌ کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیرمستقیم برای مشتری‌ ها تبلیغ کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته می‌ شود یا برند، متن مورد نظر خود را در اختیار آن‌ ها قرار می‌ دهد.

نکته‌ ای که باید به آن توجه شود این است که اگر چه بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند؛ اما با یکدیگر مترادف نیستند.!

اینفلوئنسر مارکتینگ شیوه جدیدی نیست و سالیان سال است که به‌ کار گرفته می‌ شود. این موضوع به یکی از موضوعات داغ بازاریابان تبدیل شده است. احتمالا دلیل اش این است که بازاریابی سنتی گران و ناکارآمد است و اینفلوئنسر مارکتینگ می‌ تواند جایگزین مناسبی باشد.

مهم‌تر از آن اینکه مصرف‌ کنندگان علاقه ندارند مورد هجمه تبلیغات قرار بگیرند و پیام‌ های تبلیغاتی هر روز بیش از قبل بی‌ اعتبار می‌ شوند. براساس نتایج تحقیقات، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال، پذیرش پیشنهاد از سوی یک اینفلوئنسر را ترجیح می‌ دهند؛ زیرا اکثر تصمیمات خرید با توصیه‌ های دهان‌ به‌ دهان هدایت می‌ شوند.

اینفلوئنسر مارکتینگ و اینفلوئنسرها از ترندهای جهانی سال ۲۰۱۷ در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. با اینکه بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار بحث داغ این روزهای بازاریابی دیجیتال است؛ اما خیلی ها معتقدند این روند مانند هر موج دیگری فروکش می کند. باید گفت که روند تبلیغات توسط اینفلوئنسرها از گذشته تاکنون وجود داشته و در هر دوره به شکل و شمایلی متفاوت ظاهر شده است.

در زمان حال، اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام سر و صدای زیادی به پا کرده اند. این روند تبلیغات توسط اینفلوئنسرها به پایان نمی رسد، بلکه در جهت مثبت شدن تغییرات اساسی و قابل ملاحظه ای خواهد کرد. با توجه به موارد گفته شده اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک بسیاری کند.

اینفلوئنسر کیست؟

یکی از بزرگ‌ ترین تصورات غلط درباره اینفلوئنسرها این است که آنها افرادی هستند که در رسانه‌ های اجتماعی بزرگ دنبال‌ کننده‌ های زیادی دارند؛ درحالی‌ که اینفلوئنسر کسی است که قدرت و توانایی تاثیرگذاری بر درک و نگرش دیگران را دارد یا می‌ تواند آنان را به انجام کاری متفاوت ترغیب کند.

فعالیت این افراد بدین صورت است که سعی می کنند تا از زندگی روزمره خود عکس، فیلم و استوری و لایو گرفته و با این روش، شروع به جذب کاربران مختلف شبکه های اجتماعی نمایند.

این فعالیت ها می تواند به صورت دغدغه های فرهنگی، سیاسی، ورزشی، هنری، اقتصادی و غیره باشد که تحت عناوین مختلف، از صفحات این افراد منتشر می گردد. در این میان، گروهی از کاربران وجود دارند که بر اساس علایق و سلیقه شخصی خود، جذب اینگونه از مطالب و محتوای منتشر شده توسط افراد انتشار دهنده شده و در انتها، آنها را فالو می کنند.

نکته جذابی که این شرایط وجود دارد، آن است که این افراد بر خلاف سلبریتی های جامعه، در خارج از فضای مجازی کمتر شناخته شده اند و معروفیت اصلی خود را مدیون فضایی که شبکه های اجتماعی در اختیار آنها قرار داده است، می باشند.

اینفلوئنسر کسی است که دیگران را ترغیب می‌ کند تا از شما خرید کنند!

او چگونه این کار را انجام می‌ دهد؟ اینفلوئنسر باید ترکیبی از این سه ویژگی اصلی را داشته باشد :

  1. توانایی دسترسی (reach) : توانایی آنها در پیام‌ رسانی به دسته بزرگی از افراد، امر مهمی است؛ اما کافی نیست. افرادی با توانایی دسترسی کم اما اعتبار و هنر فروشندگی بالا به‌ عنوان اینفلوئنسرهای کوچک (micro influencer) نامیده می‌ شوند.
  2. اعتبار زمینه‌ای (contextual credibility) : سطح اعتمادی که مخاطب براساس دانش و تخصص اینفلوئنسر درباره موضوعی خاص کسب می‌ کند. برای مثال سرآشپزی مشهور دارای اعتبار بالا در معرفی غذا است، اما در سیاست اعتبار کمی دارد.
  3. هنر فروشندگی (salesmanship) : به‌ نظر می‌ رسد، برخی افراد قدرت فوق العاده‌ ای در متقاعد کردن دیگران دارند. آنها توانایی این را دارند که با روش‌ های متقاعد کننده‌ ای توضیح دهند؛ پیام‌ های روشنی را بیان کنند و دیدگاه‌ هایشان را با اعتماد‌ به نفس ارائه دهند.

آسان‌ ترین راه همکاری با اینفلوئنسرها پرداخت پول به آنها است. بازاریابان زمان زیادی است که از افراد تاثیرگذار و شناخته شده در تبلیغات خود بهره می‌ گیرند. مشتریان، بازیگر یا ورزشکاری را که برای معرفی و تبلیغ کالا، پول دریافت کرده می‌ شناسند. بازاریابان، اعتبار و شهرت اینفلوئنسرها را برای فروش کالا به‌ کار می‌ برند. این روش، راهکاری است که آن را معرفی‌ نامه‌ای از سوی شخص مشهور می‌ نامیم.

روش دیگر کار با اینفلوئنسرها بهره بردن از توانایی دسترسی آنهاست. این امر، دلیل بکارگیری اینفلوئنسر مارکتینگ از سوی اکثر بازاریابان امروزی است. آنها در جستجوی فردی با فالورهای اینستاگرامی زیاد هستند تا او را برای تبلیغ کالا ترغیب کنند.

هدف از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

افزایش اعتبار بازار، افزایش مکالمات پیرامون یک برند و افزایش میزان فروش محصول و خدمات از جمله اهداف مختلف یک بازاریاب برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند. به همین دلیل ارزیابی این نوع بازاریابی از طریق اندازه‌ گیری معیارهای متفاوت انجام می‌ شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد :

  • قرار گرفتن در معرض دید عموم : اینفلوئنسرها قادرند از طریق کانال‌ های شبکه اجتماعی خود تبلیغات برند را به میلیون‌ ها مصرف‌ کننده نشان دهند.
  • محتوای اصیل : اینفلوئنسرها محتواهای اصیل و تأثیرگذاری را برای بازاریابی محتوای برند تولید می‌ کنند.
  • اعتماد مصرف‌ کننده : اینفلوئنسرها رابطه‌ ی عمیقی با طرفداران خود دارند و این افراد به عقاید اینفلوئنسر مورد نظر خود اعتقاد دارند.

چرا کسب و کارتان به اینفلوئنسرها نیاز دارد؟

مصرف‌ کنندگان بیشتر از تبلیغات برند به توصیه‌ های شخص سوم در مورد استفاده از یک محصول یا خدمات اعتماد می‌ کنند. همچنین این واقعیت را باید قبول کرد که انسان‌ ها به حرف‌ های یک دوست مشترک بیشتر از حرف‌ های یک غریبه اعتماد دارند؛ مخصوصا زمانی که صحبت از خریدن یک محصول جدید به میان می‌ آید.‌

این دوست مشترک در بازاریابی همان اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار است که برند را به مشتری‌ های هدف پیوند می‌ دهد. زمانی که چنین شخصی برای برند شما تبلیغ می‌ کند، نه تنها مخاطبان خود را نسبت به برند شما علاقه‌ مند می‌کند؛ بلکه شبکه مخاطبان را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهد. وفاداری مخاطبان به اینفلوئنسر مورد نظر باعث افزایش ترافیک وب سایت شما شده و در نتیجه نه تنها تعداد فالوورهای شبکه‌ های اجتماعی شما بالا می‌ رود، بلکه فروش محصولات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

میلاد کرمی

میلاد کرمی هستم؛ در این وبلاگ از کارآفرینی، کسب و کار، استارتاپ و رشد شخصی براتون می نویسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادم به شما :

بستن
بستن