کسب و کار

توسعه کسب و کار چیست و چرا هرکس یک تعریف از آن دارد

اینکه توسعه کسب و کار چیست به ایجاد ارزش های دراز مدت برای یک کسب و کار می گویند که از مشتریان، بازارها و روابط سازمان به دست می‌ آید و فردی که این مسئولیت را انجام می دهد ” توسعه دهنده کسب و کار ” می نامند.

من میلاد کرمی هستم یه توسعه دهنده کسب و کار و در این آموزش کسب و کار از وبلاگ ام قصد دارم به شما یاد بدهم که توسعه کسب و کار چیست و چرا هرکس یک تعریف از آن دارد…

خیلی خلاصه، توسعه کسب و کار را می شود به مجموعه ای از ایده ها، ابتکارات و فعالیت هایی گفت که برای بهتر شدن یک کسب و کار وجود دارد؛ شامل افزایش درآمد، رشد از نظر گسترش، افزایش سودآوری با ایجاد مشارکت استراتژیک و تصمیم گیری درباره‌ استراتژی های کسب و کار و…

حالا تبلیغات، فروش، ابتکارات استراتژیک، مشارکت تجاری، توسعه بازار، باشگاه مشتریان، گسترش کسب و کار و بازاریابی؛ همه راهکارهای موثر در توسعه کسب و کار هستند که متاسفانه به اشتباه با اینکه توسعه کسب و کار چیست اشتباه گرفته می‌ شوند و حتی گاهی اوقات با مسائل دیگری مانند فروش هم آن را اشتباه می‌ گیریم.!

توسعه کسب و کار مستلزم انجام وظایف و فرایندهایی برای ایجاد و اجرای فرصت های رشد در داخل و بین سازمان ها است. این موضوع، زیر مجموعه ای از کسب و کار، تجارت و تئوری سازمانی است. توسعه تجارت ایجاد ارزش در بلند مدت برای سازمان و از طریق مشتریان، بازار و روابط است. توسعه کسب و کار می‌ تواند به معنای هرگونه فعالیتی توسط یک سازمان کوچک یا بزرگ، غیرانتفاعی یا انتفاعی باشد که با هدف توسعه تجارت به نحوی صورت می‌ گیرد.

علاوه بر این، فعالیت های توسعه کسب و کار توسط یک مشاور توسعه کسب و کار می‌ تواند در داخل یا خارج انجام شود. توسعه تجارت خارجی می‌ تواند از طریق سیستم های برنامه ریزی که توسط دولت ها برای کمک به مشاغل کوچک ایجاد شده اند تسهیل شود. علاوه بر این، ایجاد شهرت همیشه به تسهیل توسعه کسب و کار کمک کرده است.

با این حال، گاهی تعریف دقیق رشد و اینکه توسعه کسب و کار چیست دشوار است. ابتدا، به مفهوم اساسی و چگونگی اتصال آن به اهداف کلی یک تجارت می‌پردازیم.

فعالیت های توسعه کسب و کار در بخش های مختلف یک سازمان یا استارتاپ از جمله فروش، بازاریابی، مدیریت پروژه، مدیریت محصول و مدیریت فروشندگان گسترش می‌ یابد؛ شبکه سازی، مذاکره، مشارکت و تلاش برای صرفه جویی در هزینه نیز شامل این موضوع هستند. همه این بخش ها و فعالیت های مختلف با هدف توسعه کسب و کار هدایت و تراز شده اند.

به عنوان مثال : یک کسب و کار دارای محصول یا خدماتی است که در یک منطقه مانند غرب کشور موفق است. تیم توسعه کسب و کار، پتانسیل گسترش بیشتر را ارزیابی می‌کند. پس از بررسی دقیق، تحقیق و مطالعه باید این محصول یا خدمت، به منطقه‌ دیگری نیز گسترش یابد. برای مثال در جنوب کشور نیز ارائه شود.

منظور من از ارزش در دراز مدت چیست؟ در ساده‌ترین شکل، ارزش یعنی پول اعم از نقدی و اعتباری، خون جاری در کسب و کار (اما ارزش می‌ تواند همچنین دسترسی، برند و اعتبار، یا هر چیزی دیگر باشد که شرکت برای به دست آوردن آن تلاش می‌ کند تا بتواند رشد کند). راه‌ های زیادی هم وجود دارند که برای شما و شرکت شما به یک‌ باره، ارزش ایجاد می‌ نمایند.

اما توسعه‌ کسب و کار این نیست که خیلی سریع ثروتمند شوید. توسعه‌ کسب و کار یک تاکتیک مبنی بر من بردم تو باختی نیست. اگر ارزش در کسب و کار به سرعت ایجاد شود و با همین سرعتی که امروز به وجود آمده است، از بین می رود و ارزشی به حساب نخواهد آمد.

باید فرصت‌ هایی در کسب و کار خلق شوند که همیشگی بوده و دریچه‌ هایی به روی کسب و کار باز شود تا همواره ارزش در آن به شکل نامحدود، جریان داشته باشد. باید به توسعه‌ کسب و کار به عنوان ابزاری برای خلق ارزش در دراز مدت بنگرید. این تنها نگرش صحیح است که باعث می‌ شود موفق شوید و سازمان شما همواره در حال رشد باقی بماند.

نقش مشتریان در توسعه کسب و کار :

مشتریان همان هایی هستند که صورت‌ حساب‌ ها را پرداخت می‌ کنند. افرادی هستند که به ازای محصولات و یا خدمات شما، به شما پول می‌ دهند. بدون وجود مشتری، کسب و کاری برای شما وجود نخواهد داشت تا بخواهید آن را توسعه دهید. شاید محصول شما آن ویژگی‌ هایی که من می‌ خواهم را نداشته باشد. شاید محصول شما کامل باشد، اما اصلا من خبر نداشته باشم که شرکت شما آن را می‌ فروشد. شاید هم شما اصلا به من دست پیدا نکرده‌ اید، چون هیچ‌ وقت درب خانه‌ من را نزده‌ اید. این که چطور می توانید با تعامل با مشتریان خود ارزش های طولانی مدت خلق نمایید بسیار مهم است.

نقش بازارها در توسعه کسب و کار :

بازار جایی است که مشتریان در آن زندگی می‌ کنند. یک روش برای شناخت بازارها بر اساس جغرافیای آن‌ ها است؛ در صورتی که من فقط بر روی فروش در ایران تمرکز داشته باشم و شما در لندن ساکن باشید، دیگر شما به عنوان یک مشتری در دسترس من قرار ندارید چون من در حال حاضر به بازارهای اروپا دسترسی ندارم. اما مشتریان در بازارهای دیگری هم زندگی می‌ کنند که بر اساس آمار و ارقام، سبک زندگی یا نگرش‌ های آن‌ ها برای خرید تعریف شده است. شناسایی فرصت‌ هایی برای رسیدن به مشتریان جدید بر اساس بازارهای جدید، نکته‌ مهمی است که خلق ارزش در دراز مدت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

نقش روابط در توسعه کسب و کار :

تلاش‌ های موفق برای توسعه‌ کسب و کار نیز متکی به یک بنیان و اساس نهفته است که در روابط قوی پنهان است. ایجاد روابط، مدیریت و گسترش این روابط که بر اساس اعتماد، احترام و افزایش ارزش به صورت دو جانبه شکل می‌ گیرند؛ همان پایه و اساسی است که جریان ارزش در دراز مدت را امکان‌ پذیر می‌ نماید. برقراری و حفظ ارتباطات با شرکاء، مشتریان، کارکنان، جراید و مجلات و غیره، همه و همه پایه و اساس موفقیت برای تمامی تلاش‌ هایی است که در جهت توسعه‌ کسب و کار صورت می‌ گیرد. به همین دلیل، ارتباطات در تمامی تعاریف جامع از این اصطلاح دارای جایگاهی برجسته است.

پس درآخر، هرگونه تلاش اعم از بازارسازی، فروش، تبلیغات، اعطای نمایندگی، برندینگ و… در راستای بدست آوردن مشتری از طریق یک روابط خوب در بازارها را توسعه کسب و کار می گویند و شما هم باید درگیر این قضیه باشید.

میلاد کرمی

میلاد کرمی هستم؛ در این وبلاگ از کارآفرینی، کسب و کار، استارتاپ و رشد شخصی براتون می نویسم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن