استارتاپ

بوت استرپینگ چیست و چگونه تا قبل از اولین راند جذب سرمایه بوت استرپ کنید؟

بوت استرپینگ اصطلاحی رایج میان کارآفرینان و فعالان استارتاپ ها است؛ کلمه بوت استرپ به معنی خودگردانی است و به رشد و موفقیت یک استارتاپ بدون جذب سرمایه اضافی گفته می شود.

تقریبا میشود گفت که روزی همه استارتاپ ها به جذب پول نیاز پیدا می کنند و زمانی می توان به یک استارتاپ اطلاق کرد که با وجود عدم جذب سرمایه، در حال رشد و توسعه می باشد، در حقیقت خودگردانی یا بوت استرپ می گویند.

البته نمی توان این واژه را به استارتاپ هایی که قبل از جذب سرمایه قرار دارند و در حال رشد و پیشرفت نیستند، نسبت داد. ارزش یک استارتاپ زمانی که به شکل بوت استرپ به راه خود ادامه می دهد؛ دائما در حال افزایش است. بنابراین اگر استارتاپی به شکل بوت استرپ در حال رشد باشد، ارزش آن استارتاپ روز به روز افزایش خواهد یافت.

مثلا نت برگ، چیلیوری، دکتر دکتر، سرمیز و… همگی توسط یک تیم استارتاپی و با مدل بوت استرپینگ رشد کردند تا جایی که مدیران این کسب و کارها تصمیم گرفتند به دنبال جذب سرمایه بروند؛ بوت استرپ کردن، نیاز به یک بنیانگذاری دقیق و حسابگر دارد که خودگردانی موفقی بجای بگذارد که در ادامه چند مورد آنها را برایتان نوشته ام…

۱. هزینه های شخصی تان را کمتر کنید :

اگر تصمیم تان را گرفته اید که کارآفرینی کنید و برای خودتان کار کنید، پس باید بهای آن را پرداخت کنید و بهای موفقیت در کسب و کارهای نوپا، تهعد و تلاش مستمر و حفظ انگیزه است. وقتی تصمیم گرفتید که یک استارتاپ راه اندازی کنید، باید همه ی فکر و ذهن تان را محدود به رشد و پرورش ایده خود کنید و آنقدر علاقمند کارآفرینی و این مسیر استارتاپی باشید که شبانه روز روی آن کار کنید و هرگز استارتاپ نزنید اگر اینگونه نیستید.!

پس توصیه ای به شما می کنم؛ کار و تفریح را همزمان در سبک زندگی استارتاپی خود داشته باشید، اما سراغ تفریحات گران قیمت و صرف هزینه های بیهوده نروید و تا جای ممکن پول و سرمایه اندک خود را صرف نیازهای اصلی کنید و یا حتی پس انداز کنید که بشدت در توسعه کسب و کار و استارتاپ، نیازتان خواهد شد.

۲. خودتان کارها را انجام دهید :

به شرط آنکه عشق و علاقه موفقیت کارآفرینی در شما و تیم تان بالا باشد، با یادگیری مستمر و در کمترین زمان می توانید در یک حوزه خاص متخصص شوید و همه چیز را یاد بگیرید. سعی کنید اندک سرمایه خود را برای کارهایی که انجام آن برایتان ممکن است، صرف نکنید و تا جایی که می توانید خودتان کارها را انجام دهید.

مثلا هیچ دلیلی وجود ندارد در روزهای ابتدایی، هزینه ای را برای استخدام یک متخصص تولید محتوا بپردازید؛ به جای آن با کمی گوگل کردن و یادگیری، آن کار را خودتان انجام دهید.

درست است که تولید کننده محتوای حرفه ای نیستید؛ اما در مرحله ای که استارتاپ شما در آن قرار دارد، همین اندازه تخصص کافی است.

اگر در تیم استارتاپی خود، طراح و توسعه دهنده وب ندارید؛ در درجه اول یک نفر طراح وب مورد نیاز را به عنوان هم بنیانگذار وارد تیم خود کنید و در درجه دوم اگر چنین کاری برایتان مقدور نیست با برون سپاری، کارهای توسعه را انجام دهید تا با کمترین هزینه های ممکن بتوانید استارتاپ خود را لانچ کنید.

۳. از سرویس ها و خدمات رایگان استفاده کنید :

کار دیگری که برای صرفه جویی در هزینه ها باید انجام دهید؛ استفاده از خدمات و ابزارهای رایگان است. ابزارهای رایگان بسیاری وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

مثلا برای ایمیل مارکتینگ از میلرلایت، برای پشتیبانی آنلاین از رایچت، برای دریافت پول از زرین پال، برای آموزش وردپرس از وردپرس نارنجی، برای مدیریت شبکه های اجتماعی از نوین هاب و… استفاده کنید.

۴. از مدل درآمدی فریمیوم استفاده نکنید :

یکی از مدل های درآمدی رایج در استارتاپها ، مدل درآمدی فریمیوم یا Freemium است. در این مدل درآمدی، کاربر هزینه ای برای استفاده از محصول و خدمات پرداخت نمی کند و منبع درآمد اصلی، معمولا از تبلیغات می باشد. رسیدن به سوددهی در چنین مدل های درآمدی بسیار زمان بر و سخت است؛ چرا که باید برای گرفتن سفارش تبلیغات، به حداقلی از میزان بازدید روزانه رسیده باشید.

در شرایط فعلی و بالا بودن هزینه ها، گذراندن این دوره و رسیدن به مرحله درآمدزایی کاری بسیار دشوار است. بنابراین زمانی که ایده خود را پرورش می دهید، به خوبی روی مدل درآمدی آن فکر کنید و تا حد امکان از انتخاب این مدل درآمدی اجتناب کنید.

۵. کمپین های تبلیغاتی کم هزینه و پر بازده اکران کنید :

تبلیغات هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری برای رشد فروش و گسترش یک استارتاپ است. براحتی می شود یک کمپین دیجیتال مارکتینگ، شامل تبلیغات اینترنتی و یا گوگل ادوردز اجرا کنید و بازدید روزانه وب سایت خود را به یکباره افزایش دهید. اما مساله ای که وجود دارد این است که اگر استارتاپ شما به مرحله همخوانی محصول/بازار نرسیده باشد، هم در این کمپین شکست می خورید و هم سرمایه خود را از دست داده اید.

تا زمانی که محصول شما در مرحله MVP است و در حال طی کردن چرخه های بازخورد هستید؛ باید با هدف قرار دادن جامعه ای کوچک از مشتریان، فرضیات خود را مورد آزمایش قرار دهید و همینطور سعی کنید کمالگرایی را در روزهای ابتدایی کنار بگذارید و ایده های خود را با کمترین هزینه ها آزمایش کنید.

۶. سنجه های کلیدی استارتاپ خود را پیدا کنید :

اگر هنوز سنجه های کلیدی خود را نیافته اید، هرچه سریع تر باید آنها را استخراج کنید. اگر شما نتوانید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید، هیچ گاه نمی توانید مسیر درست را بیابید. سنجه های کلیدی به شما کمک می کنند تا انتخابی صحیح برای پیشرفت داشته باشید و بتوانید کانال های موثر بازاریابی و تبلیغات را به درستی تشخیص دهید.

بنابراین اگر سنجه های کلیدی استارتاپ خود را نیافته باشید؛ منابع خود را در مسیرهای اشتباهی صرف می کنید و در نهایت نمی توانید تا قبل از اولین راند جذب سرمایه، خودگردانی موفقی داشته باشید.

۷. از فضاهای کار اشتراکی استفاده کنید :

در ابتدای مسیر که موفقیت یا شکست استارتاپ معلوم نیست و عموما با عدم قطعیت ها و ریسک های فراوان دست و پنجه نرم می کنند و در اکثر مواقع در همان ماه های اول شکست می خورند؛ بنابراین بهتر است در این روزها سرمایه اندک خود را برای اعتبارسنجی، جذب مشتری و هر آنچه ارزشی به استارتاپ شما می افزاید، صرف کنید.

در روزهای ابتدایی راه اندازی استارتاپ و به دنبال رسمی تر جلوه دادن کار خود، اقدام به اجاره دفتر کار اختصاصی نکنید و از همان اول شروع، هزینه ای بی فایده را به تیم متحمل نکنید.

استفاده از فضاهای کار اشتراکی در ایران، نه تنها هزینه های شما را به شدت کاهش می دهد، بلکه می توانید در فضای کار اشتراکی با فریلنسرها و استارتاپ های دیگر آشنا شوید و ایجاد هم افزایی کنید. شما با مستقر شدن در یک فضای کار اشتراکی در میان صدها نفر دیگر قرار می گیرید که معمولا به دلیل شرایط سنی و کاری، این افراد همان پذیرندگان آغازین محصولات فناورانه هستند و شما به راحتی می توانید درباره محصول خود و چگونه بهتر کردن آن با آنها گفتگو کنید.

برخی از استارتاپ ها حتی بعد از جذب سرمایه نیز این فضاها استفاده می کنند، چرا که بنیانگذاران این استارتاپ ها به خوبی می دانند سرمایه جذب شده را در کجا و به چه شکل باید استفاده کنند تا بیشترین نرخ بازدهی و سودآوری را برای آنها داشته باشد.

۸. از گرفتن وام خودداری کنید :

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که برخی کارآفرینان مرتکب می شوند این است که برای تامین مالی در روزهای ابتدایی اقدام به گرفتن وام می کنند. اینگونه افراد معمولا تعصبی نا به جا نسبت به ایده و استارتاپ خود دارند و به خیال اینکه به زودی موفق خواهند شد، خود را گرفتار اقساط ماهیانه وام می کنند. اما همیشه واقعیت با چیزی که این افراد فکر می کنند فاصله زیادی دارد و در اکثر موارد بنیانگذاران این استارتاپ ها بعد از قبول شکست، تنها دستاوردی که از سفر کارآفرینی خود بدست می آورند؛ ماه ها قسط وام است که خود عاملی قوی برای از بین بردن انگیزه کارآفرینی در این افراد است.

میلاد کرمی

میلاد کرمی هستم؛ در این وبلاگ از کارآفرینی، کسب و کار، استارتاپ و رشد شخصی براتون می نویسم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن