استارتاپ

مدل های درآمدی رایج در استارتاپها

 

۱. درآمد صفر :

مدل درآمد صفر

مدل به این صورت است که کسب و کار هیچ گونه درآمدی ندارد؛ در اصل به دنبال هدفی مهم تر است، شامل داده یا اطلاعاتی مهم از مشتریان و کاربران که برای خودتان یا دیگران با ارزش هست و حاضرند این داده ها را از شما به قیمت خوبی بخرند.

هدفی دیگر این است که برای برندینگ، حفظ سهم بازار یا ایجاد مانع برای ورود رقبای جدید یا حتی نابودی رقبای اصلی و هر دلیلی دیگر جز درآمد مستقیم بکار میرود.

نمونه مدل درآمدی، واتس آپ است که در ازای استفاده از آن، مبلغی نمی گیرد؛ ولی از داده و اطلاعات شخصی کاربران برای خودشان یا دیگران استفاده می کند تا بتوانند درآمد کسب کنند.

 

۲. کمک های مردمی :

مدل درآمدی کمک های مردمی
مدل درآمدی کمک های مردمی

درصدد برآورده شدن اهدافی هستند و درآمد در درجه اول اهمیت نیست؛ ولی برای رسیدن به آن هدف، به پول نیاز دارند. بهترین راه کمک گرفتن از افرادی است که دغدغه مشترک با این هدف دارند؛ آنها کمک خواهند کرد.

نمونه مدل درآمدی، سایت ویکی‌ پدیاست که تعهد داده تا ابد رایگان بماند و برای همین نیاز به کمک‌های مردمی دارد. مردم از سرویس‌ های آنها استفاده می‌ کنند و اگر مایل بودند، مبلغی را به دلخواه کمک می‌ کنند.

 

۳. مبادله پایاپای :

مدل درآمدی مبادله پایاپای
مدل درآمدی مبادله پایاپای

امکانی وجود دارد که افراد می توانند کالا و خدمات خود را با یکدیگر مبادله کنند. پول از طریق سرویس رد و بدل نمی شود؛ تنها راه درآمدزایی این سرویس، گرفتن کمیسیون در ازای انجام معاملات بین کاربران است.

نمونه مدل درآمدی، سایت Home Exchange این فرصت را می‌ دهد تا کاربران خانه‌ هایشان را با هم به صورت پایاپای مبادله کنند، در عوض به ازای استفاده از این سرویس، باید کمیسیون پرداخت کنند.

 

۴. فریمیوم :

مدل درآمدی فریمیوم
مدل درآمدی فریمیوم

قسمت زیادی از خدمات را رایگان می دهند تا مشتری را جذب و به خدمات آنها عادت کنند؛

بخش عمده ای از خدمات‌تان را رایگان ارائه دهید تا مشتریان جذب شده و به خدمات شما عادت کنند. بخش خاصی از مشتریان‌تان را شناسایی کنید که نیازهای بیشتری از بقیه دارند، خدماتی را طراحی کرده و آن را به صورت پولی در اختیار آنها قرار دهید. یادتان نرود، نسبت خدمات پولی به خدمات رایگان باید کوچک باشد. سرویس Dropbox بخش عمده ای خدمات عمومی خود را به رایگان در اختیار عموم کاربران می‌گذارد. کاربران شرکتی که نیازهای خاص و بیشتری دارند برای استفاده از خدمات بیشتر باید پول بپردازند.

۵. هر چی دلت می خواد بده :

از کیفیت خدمات و محصولات خود اطمینان خاطر دارید؟ می‌خواهید مشتری را در اولین برخورد چنان جذب کنید که چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه به مشتری شما تبدیل شود؟ بگذارید از خدماتتان استفاده کرده و قیمت‌گذاری را خودش انجام دهد و بعد از استفاده از خدمات آن را پرداخت نماید. عجیب است ولی یک شرکت طراحی دکوراسیون ۸K شعارش این است: «طرح از ما قیمت از شما»!

۶. یکی بخر و یکی هدیه بده :

مدل درآمدی یکی بخر و یکی هدیه بده
مدل درآمدی یکی بخر و یکی هدیه بده

این مدل به نوعی یک استراتژی ارزش‌آفرینی اجتماعی است. امکانی را فراهم آورید که مشتریان ضمن خرید از شما بتوانند به دیگران هم کمک کنند. به آنها بگویید که به ازای انجام یک خرید از شما، خدمت یا کالای مشابهی را به یک فرد نیازمند به صورت خیرخواهانه خواهید داد. شرکت one laptop per child در ازای فروش هر لپتاپ بچگانه، عین همان لپتاپ را به کودکان نیازمند آفریقایی اهدا می‌کند. در این مدل مشتریان ضمن خرید و رفع نیازهای خود در یک کار خیرخواهانه هم شرکت می‌کنند.

۷. طعمه و شکار :

مدل درآمدی طعمه و شکار
مدل درآمدی طعمه و شکار

بخشی از محصول را به صورت کاملا رایگان یا خیلی ارزان در اختیار مشتریان قرار دهید. آنها برای استفاده از امکانات کامل محصول و یا محصولات جانبی آن به شما پول خواهند پرداخت. این همان مدلی است که شرکت‌هایی مثل ایرانسل در ارائه خدمات موبایل پیش می‌گیرند. سیم‌کارت‌های بسیار ارزان و خدمات جانبی و پولی بسیار.

 

۸. تبلیغات :

خب رسیدیم به محبوب‌ترین و اغلب ناکارآمدترین مدل درآمد تازه‌کارها! مدلی که برای بسیاری از کسب و کارها سودهای فراوانی داشته ولی قرار نیست برای همه این چنین باشد. به هر حال اگر توانستید حجم انبوهی از مشتریان رایگان را جذب سرویس خود بکنید، وقت آن رسیده با تبلیغ کسب و کارهای دیگر از این حضور آنها درآمد کسب کنید.

۹. همکاری و ارجاع :

کاربران را جذب کنید، نیاز آنها را شناسایی کنید و سپس آنها را برای خرید از کسب و کارهای دیگر ارجاع دهید. خود را تبدیل به مرجعی برای مراجعه کاربران و تبدیل آنها به مشتریان بکنید. برای این فرایند تبدیل برنامه‌ریزی کنید. سایت findgift به کاربران کمک می‌کند تصمیم بگیرند که چه هدیه‌ای بخرند و سپس آنها را برای خرید به سایت‌های مختلف ارجاع می‌دهد. به ازای هر خرید ارجاع داده شده از طرف findgift یک دستمزد می‌گیرد.

۱۰. داده فروشی :

مدل درآمدی داده فروشی
مدل درآمدی داده فروشی

و حالا نوبت محبوب‌ترین مدل درآمد شبکه‌های اجتماعی رسیده است. تحلیل حجم انبوهی از «محتوای تولید شده توسط کاربر» (user generated content) و فروش نتایج آن به شرکت‌هایی که به آن استنتاج‌ها نیاز دارند. دقت کنید باید در کسب و کار شما حجم مناسب و با کیفیتی از محتواهای مربوط به کاربران تولید شده و اطلاعات استنتاج شده از آنها برای کسب و کارهای مرتبط مفید باشد. در غیر این صورت درآمدی در کار نیست. سایت patientslikeme یک شبکه اجتماعی برای بیماران است. محتواهای تولید شده توسط این بیماران تحلیل شده و اطلاعات استنتاج شده به شرکت‌های داروسازی و بهداشتی فروخته می‌شود. آنها برای برنامه‌ریزی تولید و فروش نیاز فراوانی به این نوع اطلاعات دارند.

 

۱۱. پلتفرم ایجاد ارتباط :

به مردم کمک کنید افرادی را پیدا کنند که به آنها نیاز دارند. فرقی نمی‌کند چه نیازی باشد و چه بخشی از مردم، اگر چنین پلتفرمی ایجاد کردید از آنها بابت ایجاد ارتباط پول بگیرید. سایت‌های بسیاری مانند پونیشا، ایران تلنت و… از این راه پول در می‌آورند.

۱۲. بازار اینترنتی :

زیرساختی ایجاد کنید تا مردم در آن تجارت کنند. شما یک بازار الکترونیکی ساخته‌اید. از آنها در ازای استفاده از این زیرساخت پول بگیرید. فقط حواس‌تان باشد این زیرساخت باید برای آنها مزایایی داشته باشد. یا هزینه‌های‌شان را کاهش دهید، یا بازاریابی را برایشان تسهیل کنید یا بسته‌ای از خدمات یکپارچه به آنها ارائه دهید و یا هر کار دیگری که یک ارزش افزوده برای آنها (به خصوص فروشندگان) ایجاد کند.

۱۳. عضویت :

خدماتی را به صورت مستقیم به مشتریان ارائه دهید و از آنها به ازای مدت زمانی معلوم پول بگیرید. در سیستم حسابداری شخصی جیب با عضویت یکساله می‌توانید از خدمات مالی آن استفاده کنید.

۱۴. لیزینگ :

کالاهایی (عمدتا گران‌قیمت، کم‌یاب و یا کم‌استفاده) را از کسب و کارهای دیگر بخرید و آن را به دیگران به ازای تعداد دفعات استفاده یا مدت زمان اجاره دهید. مشتریان به جای خرید کالا آن را اجاره می‌کنند و پول کمتری می‌پردازند، در عوض شما می‌توانید آن را به تعداد بیشتری مشتری اجاره دهید و درآمد داشته باشید. شاید باورتان نشود ولی کسب و کاری مانند LeaseJean این کار را با شلوارهای جین انجام می‌دهد.

۱۵. پرداخت به ازای هر بار استفاده :

یه جای فروش مالکیت محصول آن را در ازای هر بار استفاده به مشتریان ارائه دهید. و پولش را بگیرید. مشتری هر بار که از خدمات شما استفاده کرد باید پول بپردازد. شرکتی در ژاپن اتومبیل‌هایی را در نقاط مختلف شهر در اتاقک‌های بزرگ قرار می‌دهد که شما می‌توانید وارد این اتاقک شده و ماشین را برای استفاده ببرید. در نهایت باید ماشین را در نقطه دیگری از شهر تحویل این اتاقک‌ها بدهید و پولش را بپردازید.

۱۶. قیمت گذاری پویا :

خدماتی ارائه می‌دهید که هزینه تمام شده‌اش برای‌تان بسته به عوامل مختلف تغییر می‌کند. خب به جای قیمت‌گذاری ثابت یک راهبرد قیمت‌گذاری پویا طراحی کرده و مشتریان مختلفی را بسته به میزان بهای مختلف جذب کنید. با حاشیه سود خود بازی کنید تا کسب و کارتان زنده بماند. شرکت‌های هواپیمایی در قیمت‌گذاری بلیط‌ها و خدمات‌شان از این روش استفاده می‌کنند.

۱۷. مالکیت کسری :

به مشتریان این امکان را بدهید که از یک محصول به صورت اشتراکی استفاده کنند. آنها هزینه کمتری را برای استفاده از یک محصول گران‌بها خواهند پرداخت. قطعا محصول شما باید قابلیت استفاده اشتراکی را داشته باشد. مثلا Elite Destination Home که امکان خرید اشتراکی یک ویلا را به مشتریان می‌دهد.

پیدا کردن یک مدل درآمد مناسب برای یک مدل کسب و کار از خلاقانه‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. مدل‌های فوق که توسط بسیاری از کسب و کارهای موفق مورد استفاده قرار گرفته‌اند، نقطه شروع خوبی برای فرایند خلاق طراحی مدل درآمدتان می‌تواند باشد.

 

میلاد کرمی

میلاد کرمی هستم؛ در این وبلاگ از کارآفرینی، کسب و کار، استارتاپ و رشد شخصی براتون می نویسم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن