کسب و کار

آنچه در شرایط بحران از مدیریت کسب و کار در ایران یاد گرفتم

واقعیت این است که مدیریت کسب و کار اعم از کسب و کار های محلی، کسب و کارهای اینترنتی، استارتاپ ها و…. در رخدادهای مختلف دچار صعود و فرودهای زیادی می شوند؛ گاهی بعضی از این شرایط، در دسته شرایط بحرانی قرار می گیرند. مدیریت کسب و کار در ایران و بالخصص در شرایط بحران، محرکی می تواند باشد که کسب و کار رشد کرده یا به ورشکستگی کشیده شود.!

سال ۱۳۹۸ که گذشت؛ می توانم بگوییم چیزهای زیادی یاد گرفتم، از بهار سراسر سیل تا زمستان مبتلا به کرونا روایتی است روشن از آنچه به ما ایرانیان گذشت و حالا قصد دارم آنچه در شرایط بحران از مدیریت کسب و کار در ایران یاد گرفتم را با شما به اشتراک بگذارم…

بحران چیست؟
بحران رخدادی است به صورت اتفاقی و ناگهانی که شرایط خطرناکی را برای انواع کسب و کار های اینترنتی، استارتاپ ها و حتی کسب و کار های سنتی ایجاد می کند. کسب و کار ها در زمان بحران دچار شرایط ناپایدار و خطرناک می شوند. این وضعیت و بحران می تواند لحظه ای باشد و یا اینکه سال ها و ماه ها ادامه پیدا کند.

اولین قدم در شرایط بحران داشتن برنامه مناسب می باشد. کسب و کار های قوی عمدتا از قبل برنامه ای برای وضعیت های خطرناک  و شرایط بحرانی دارند. در زمان بحران جلسه ای برگزار می کنند و برنامه جدید را به تمامی مدیران ابلاغ می کنند. اگر برنامه ای برای شرایط بحرانی ندارید اصلا جای نگرانی نیست. هنوز هم دیر نشده است. در وضعیت های بحرانی بهترین روش برای تدوین یک برنامه دقیق و جامع، استفاده از نظرات همه اعضای آن کسب و کار است. شما می توانید در جلسه ای نظر همه افراد را جمع آوری کنید. این راه حل باعث می شود در کمترین زمان بیشترین و بهترین نظرات برای ایجاد یک برنامه مناسب در شرایط بحران را به دست آورید.

خطرناک ترین کار در شرایط بحرانی، عدم پذیرش وضعیت بحرانی جدید می باشد. اگر کسب و کار شما در شرایط بحران قرار بگیرد ولی شما یا متوجه نشوید و یا اگر به آن اهمیت ندهید شدیدا دچار افت در وضعیت ایده آل و نرمال خود می شوید.

مدیریت کسب و کار های اینترنتی در شرایط بحران
با توجه به نوع بحران، کسب و کار های اینترنتی به صورت های گوناگون دچار بحران های مختلف می شوند. برای مثال در آبان ماه سال ۱۳۹۸ خطوط اینترنتی به خاطره وضعیت کشور، چند روزی قطع شد و فقط وب سایت هایی که سرورشان در کشور بود دچار اختلال نشدند. در این شرایط آن ها به بهترین نحو از وضعیت استفاده کردند و با تبلیغات پیامکی و … و همچنین با تخفیف های گوناگون مشتریان زیادی را به خود جذب کردند.

خب در این شرایط وبسایت هایی که سرورشان در ایران نبود باید چه کار میکردند؟
بهتر است برگردیم به ابتدای مقاله و مطلبی را به شما عزیزان یادآور بشم. داشتن یک برنامه برای شرایط بحران عاملیست که باعث استفاده بهینه از آن شرایط و ارتقا سطح کسب و کارتان می شود. شرکت هایی که برنامه بحرانی خود را از قبل آماده کرده بودند یک سرور داخلی در کنار سرور اصلیشان داشتند. به محض وقوع این اتفاق یک بک آپ از سایتشان  گرفته و آن را در هاست داخلی خود بارگزاری کردند و بدون هیچ مشکلی به ادامه کار خود پرداختند.

 خودبزرگ بینی در شرایط بحران ممنوع!
در شرایط بحرانی بیزینس هایی که فقط به خود اتکا میکنند و به دنبال تعامل نیستند به شدت زمین میخورند. مهم ترین وظایف مدیران عالی در هر شرکت و سازمانی ایجاد روابط با فضای بیرون آن سازمان می باشد. در شرایط بحرانی این مساله می تواند کمک بزرگی به آن ها کند. ایجاد روابط و تعامل با افراد متخصص به خصوص در کسب و کار های اینترنتی می تواند آن ها را از وضعیت بحران خارج کند.

بگذارید مثال دیگری بزنم. در دی ماه سال ۱۳۹۸ کل دنیا با بحرانی مواجه شد که باعث رکود سیاسی، اقتصادی و بین المللی شد. دلیل آن بحران چیزی نبود جز ویروس کرونا (corona virus). شیوع این ویروس خطرناک در دنیا باعث تعطیلی بسیاری از مدارس، کارخانه ها و حتی کسب و کار های کوچک و محلی شد. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید بسیاری از کسب و کار های اینترنتی و وبسایت ها هم دچار رکود شدند. به خصوص وبسایت های گردشگری، خدمات حمل و نقل و لوجستیک و …..

اما از طرفی وبسایت های با موضوع سلامت و صفحاتی که در مورد این ویروس بود ترافیک بسیار زیادی گرفتند و باعث شد بسیار پیشرفت کنند. اما در اینجا یک سوال دیگر به وجود می آید. در آن شرایط همه کسب و کار ها باید تعطیل کنند به جز وبسایت های سلامت؟ خیر شما باید بتوانید از وضع موجود بیشترین استفاده را ببرید در قسمت بعدی به توضیح کامل این موضوع میپردازیم.

سئو در شرایط بحران و جلوگیری از افت ترافیک سایت
موضوعی که در بین کسب و کار های اینترنتی بسیار داغ است، سئو (seo) می باشد. رقابتی در بین وبسایت ها در به دست آوردن جایگاه بهتر در نتایج موتور های جست و جوگر. اگر اطلاعات زیادی در مورد سئو ندارید حتما مقاله آموزش سئو برای افراد مبتدی را مطالعه کنید.

موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه از افت ترافیک سایتمان در شرایط بحرانی جلوگیری کنیم؟ آیا باید استراتژی های سئو وب سایتمان را تغییر دهیم؟ در پاسخ به این سوالات باید بگویم کمی هوشمندانه فکر و عمل کنید. بزارید با مثالی این مطلب را برایتان توضیح دهم. در زمان شیوع ویروس کرونا، یکی از وبسایت های پت و فروش حیوانات خانگی درخواست مشاوره از تیم ویکی دمی را داشت. متخصصین ویکی دمی پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که موضوعات ابتلا ویروس کرونا به حیوانات و انتقال به آن ها بسیار در سرچ های گوگل دیده می شود.

ما به این وب سایت پیشنهاد دادیم تا در قسمت مقالات سایت خود درباره موضوع ابتلا و انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی مطالب ارزشمندی را تولید کنند. پس از اینکه این وب سایت به عنوان اولین سایت پت این کار را انجام داد ترافیک قابل توجهی دریافت کرد و توانست بسیار جایگاه خود را در گوگل ارتقا دهد.

سئو در شرایط بحران اگر به درستی انجام شود می تواند وب سایت شما را از خطر ورشکستگی نجات دهد. مدیریت کسب و کار در شرایط بحران  معقوله ای پیچیده و نیازمند استفاده از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه می باشد. همچنین شما اگر صاحب یک وبسایت هستید و در شرایط های بحرانی دچار ضعف و کاهش کارایی سایت خود شدید حتما باید از متخصصین سئو در این زمینه مشاوره بگیرید.

از سوشیال مدیا خود در شرایط بحران استفاده کنید
اگر شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی و وبسایت هستید اما از سوشیال مدیا استفاده نمی کنید سخت در اشتباهید و ضرر های زیادی را متحمل میشید. در شرایط بحران بسیاری از مردم در خانه های خود میمانند و هیچ چیزی مانند شبکه های مجازی نمی تواند به خوبی زمان بیکاری را پر کند. اگر شما همانقدر که به وبسایت خود اهمیت می دهید به پیج اینستاگرامتون هم اهمیت بدید در زمان بحران می تواند بسیار باعث رشد شما شود.

برای مثال شما یک سوپرمارکت اینترنتی دارید. مدیریت کسب و کار در شرایط بحران این را حکم میکند که این بحران برای شما بهترین منفعت را دارد. اگر شما در کنار وبسایت خوبتون پیج اینستاگرام، یوتیوب، آپارات، کانال تلگرام و … داشته باشید بهرین عامل تبلیغ شما همین موارد خواهد بود. شما در وضعیتی که تمام دنیا را ویروس کرونا درگیر کرده و کمتر کسی از خانه اش بیرون می آید با تبلیغ در پیج خود و اعلام مزیت فروشگاه اینترنتیتون در زمان بحران کرونا می توانید مشتری و ترافیک زیادی را به سمت وب سایت خود روانه کنید.

تبلیغات در شرایط بحران فراموش نشود
همانطور که در قسمت های قبلی آموزش مدیریت کسب و کار در شرایط بحران گفته شد شما باید برنامه ای برای شرایط بحرانی داشته باشید. یکی از مهم ترین مطالبی که در این برنامه باید باشد ایجاد یک مزیت نسبت به رقبا و متناسب با آن بحران هست. برای مثال در زمانی که اعتماد زیادی به فروشگاه های ایتنرنتی نبود و شدیدا دچار بحران اقتصادی شده بودند، کسب و کار های موفق با ایده ی پرداخت در درب منزل توانستند سهم زیادی از بازار را برای خود کنند. اما اینکه مشتریان شما بتوانند از این موضوعات با خبر بشوند نیاز به تبلیغات است. تبلیغات در زمان بحران بسیار حساس است. چون اگر به درستی انجام نشود و نتواند بازدهی داشته باشد، وضعیت اقتصادی شما را بسیار ضعیف تر خواهد کرد.

در زمان بحرانی وقتی شما میخواهید تبلیغی را انجام دهید حتما باید یک مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود داشته باشید و یا ایجاد کنید. این مساله باعث جذب مشتریان زیادی می شود. بزارید با مثالی مطلب را بهتر برایتان جا بیندازم. در زمان شیوع ویروس کرونا سایت های فیلم تخفیف های بسیار ویژه ای را در خرید اکانت خود ایجاد کردند. در این زمان افراد در خانه های خود قرنطینه بودند و چه چیزی بهتر از اینکه با مبلغ کم وقت خود را با فیلم و سریال های جذاب سپری کنند. این سایت ها با تبلیغات گسترده در شبکه های مجازی مشتریان زیادی را جذب و ترافیک خود را بسیار ارتقا دادند.

خب به پایان آموزش مدیریت کسب و کار در شرایط بحران رسیدیم. امیدواریم توانسته باشیم مطالب خوبی را خدمت شما سروران گرامی قرار دهیم. اگر به دنبال آموزش های بیشتر و تخصصی تر در زمینه دیجیتال مارکتینگ هستید از طریق لینک وارد قسمت مربوطه شوید و از آموزش های ما لذت ببرید. مدیریت کسب و کار در ایران

میلاد کرمی

میلاد کرمی هستم؛ در این وبلاگ از کارآفرینی، کسب و کار، استارتاپ و رشد شخصی براتون می نویسم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن