استارتاپ

حداقل محصول قابل عرضه یا MVP چیست؟

یکی از مهم‌ ترین مفاهیم مطرح شده در حوزه‌ ی استارتاپ، MVP یا Minimum Viable Product است. این اصطلاح که معادل فارسی آن «حداقل محصول پذیرفتنی» است؛ به محصولی گفته می‌ شود که دارای حداقل ویژگی‌ های لازم و کافی برای عرضه به مشتری‌ ها باشد و هدف از ارائه‌ ی آن، مشاهده‌ ی بازخورد مشتری‌ ها نسبت به محصول است.

این محصول یک نمونه‌ ی ناقص از محصول نهایی نیست؛ بلکه یک محصول قابل فروش است که می‌ تواند در آینده ویژگی‌ های جدیدی به آن اضافه شود. این لغت در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار توسط فرنک رابینسون ارائه شد و توسط استیو بلنک و اریک ریس همگانی شد.

تولید یک محصول با ویژگی‌ های زیاد کاری سخت و زمان‌ بر است و همچنین امکان شکست خوردن آن وجود دارد. اما تولید یک MVP به کارآفرینان کمک می‌ کند که فرضیه‌ ی خود را با کمترین تلاش و هزینه‌ ی ممکن آزمایش کنند. حداقل محصول پذیرفتنی دارای ویژگی‌ های اولیه و اساسی برای گسترش محصول در آینده است.

توسعه دهندگان معمولا این محصول را به زیر مجموعه‌ ای از مشتری‌ های بالقوه عرضه می‌کنند. آن‌ها از طریق بازخوردهایی که از مشتری‌ های خود می گیرند، می‌ توانند چشم‌ انداز خوبی نسبت به نمونه‌ ی اولیه و اطلاعات مرتبط با بازاریابی به دست آورند. این کار از ساختن محصولی که مورد استقبال مشتری‌ ها قرار نگیرد، جلوگیری می‌کند.

حداقل محصول پذیرفتنی، در واقع ورژنی از یک محصول جدید است که یک تیم می‌ تواند به کمک آن، حداکثر اطلاعات لازم درباره‌ ی بازخورد مشتری‌ ها را با حداقل تلاش ممکن به دست آورد. حداقل محصول پذیرفتنی یک محصول دست‌ ساز است که طی فرآیندهای تولید ایده، نمونه‌ سازی، ارائه، جمع‌ آوری داده‌ها، تجزیه‌ و‌ تحلیل و یادگیری تولید می‌ شود. این مراحل چندین بار تکرار می‌ شوند تا در نهایت یک محصول مطلوب تولید شود یا به‌ عنوان یک محصول ناموفق در نظر گرفته شود.!

میلاد کرمی

من سال 92 تصمیم گرفتم وارد حوزه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین شوم؛ از آن روز تا آلان چیزهای زیادی یاد گرفتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن